ValueCheck! — ”Mainz bleibt Mainz“

Value Art+Com Project : ValueTalk Trailer Sükran 2014.001

© 2014 by Value Communication AG, Mainz/Germany

 

Note: A ValueCheck! dedicated to Gutenberg’s City, Mainz has to be written in german language. For our foreign friends around the globe we translated it as well. So enjoy both versions!

 

MAINZ BLEIBT MAINZ!

Von Andreas Weber

Es gibt wenige Städte in Deutschland, die auf eine so reichhaltige und bewegte Vergangenheit zurückblicken können wie Mainz. Die Stadt an der Mündung vom Main in den Rhein, im herzen Europas, erstarrt nicht in Traditionsbewusstsein. Mainz ist quicklebendig, großstädtisch, weltoffen, wandlungsfähig, eingebunden in ein attraktives Umland, eng verflochten mit anderen Wirtschafts- und Kulturzentren in Nah und Fern. Über 2000 Jahre Stadt-Geschichte haben Spuren hinterlassen und prägen das Mainzer Stadtbild — über- und unterirdisch. Portale, Triumphbögen, Theater, Gedenksäulen, Wohnhäuser, Schiffe und vieles mehr sind aus vergangenen Epochen überliefert, selten erhalten. Mainz als Ort der Kultur und Begegnung war immer auch ein Machtzentrum, das Angriffslust und Eroberungsdrang provozierte.

Ob als römische Garnisonsstadt, als Sitz der Reichskanzler und Erzbischöfe, als Departement-Hauptstadt zu Zeiten der Französischen Revolution und Besatzungszeit oder als strategischer Verkehrsknotenpunkt während des Zweiten Weltkriegs: Mainz war vor Zerstörungswut nie sicher. Geprägt wurde und wird Mainz seit jeher von den Menschen, die dem Ort Leben einhauchen. Mainz war bereits „multikulturell“ als es dieses Wort noch gar nicht gab. Von überall her kommen Menschen als Besucher, begeisterte Wahl-Mainzer lassen sich in bester Nachbarschaft mit den Alt-Eingesessenen nieder — und bleiben oft ein Leben lang! Andere wiederum setzen aus voller Sympathie in Mainz Zeichen, man denke an Marc Chagall und seine weltberühmten Kirchenfernster in Sankt Stephan! Doch auch Profanes ist in Mainz anders als anderswo: Der erlebnis- und genussreiche Wochenmarkt im Schatten des Mainzer Domes gehört zu den grössten und schönsten der Republik. Überhaupt: Die Mainzer stehen kulinarischen Genüssen, inklusive leckeren Weinen, sehr aufgeschlossen gegenüber. 

Mainzer sind erfinderisch. Nicht nur, dass der „Man of the Millennium“ Johannes Gutenberg, seine bahnbrechende Entwicklung des Druckens mit beweglichen Lettern auf Mainzer Boden vollendete. Mainz hat im Sinne eines erweiterten Kulturbegriffs wichtige gesellschaftlich-kulturelle Entwicklungen geschaffen und bewahrt. Von der „Fassenacht“ als Instrument der politisch-humorvollen „Opposition“ über die erste öffentliche deutsche Bürgergalerie bis zum nach-haltigen Napoleon-Kult bis nach 1860 ist das Leben in Mainz von Freiheitsdrang, Unabhängigkeit und Individualität gezeichnet. Mainzer sind trotz alledem keine Egoisten. Sie sind gesellig, freundlich, hilfsbereit und aufgeschlossen. Die Stadt lässt ihren Bürgern stets viel Freiraum, den man nur auszufüllen wissen muss. Das macht Mainz unglaublich attraktiv.

„Kunst dient der Wahrnehmung von Wirklichkeit, die es zu hinterfragen gilt“, formulierte Guido Ludes, der seiner Wahlheimat Mainz zwei Bücher widmete, mit hunderten Zeichnungen und Dutzenden Gemälden. Die Stadt als Architekturkörper ist durch das Werk der Menschen ständig im Umbruch und in Bewegung. Der diese Szenerie beobachtende Künstler versteckt sein Erstaunen darüber nicht. Er setzt dem großartigen Gestaltungswillen der Mainzer Bau-Bürger ein kongeniales Denkmal.

Publikationen über Mainz, konzipiert als Bestandsaufnahme des städtischen Lebens Anfang des 21. Jahrhunderts, weichen von der Norm ab. Das Ensemble von Interviews, Statements, Kurztexten, Zitaten, Fotos mit atypischen Blickwinkeln und eine der guten Typografie verpflichtete Gestaltung werden der Besonderheit dieser Stadt mehr als gerecht. Es eröffnen sich mehrere Perspektiven gleichzeitig: Architektur-Motive und Bauwerke als Metapher für Wandel, Menschen, die gestern, heute und morgen das Stadtbild prägen, kommen zu Wort. Die Stadt wird in ihrer Historie erfasst, um ihre Modernität und Zeitlosigkeit anschaulich zu machen: Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft, das Simultane und nicht das Lineare wird zur Leitlinie. Im Zentrum stehen Menschen, die gestern, heute und morgen das Stadtbild prägen und sich für immer Mainz verbunden fühlen. Es dreht sich in Mainz ganz besonders um Beziehungen: Mensch-zu-Mensch, Mensch-zu-Stadt, Stadt-zu-Mensch.

Was Metropolen am Flächenausdehnung ausmacht, besitzt Mainz an Tiefgang.

 

Value Art+Com Project : ValueTalk Trailer Sükran 2014.007

© 2014 by Value Communication AG, Mainz/Germany

Value Art+Com Project : ValueTalk Trailer Sükran 2014.004

© 2014 by Value Communication AG, Mainz/Germany

 

+++++++++++++++++++++++++

 

“MAINZ BLEIBT MAINZ!”

By Andreas Weber

There are only a few cities in Germany that can look back on such a rich and colorful past as Mainz. The city at the mouth of the Main into the Rhine, in the heart of Europe, seems not to be captured in its rich tradition. Mainz is alive, metropolitan, cosmopolitan, versatile, integrated in attractive surroundings, interwined with other economic and cultural centers in near and far. Over 2000 years of urban history have left their mark and characterize the image of the city of Mainz — above and below the ground. Portals, triumphal arches, theaters, commemorative columns, houses, old roman ships, and more are handed down from the past, rarely receive.

Mainz as a place of culture and encounter was always a center of power, which provoked aggression and conquest urge. Whether as an ancient Roman garrison town, the seat of the Chancellor („Reichskanzler“) and archbishops, as departmental capital at the time of the French Revolution and occupation or as a strategic transport hub during the Second World War: Mainz was never safe from vandalism. But Mainz has always been supported by people who breathe life to the place. Mainz had been “multicultural” even the word itself did not exist. From everywhere people love to come to Mainz; and if they stay they will become friends in the best neighborhood with the old-established residents — so they often stay for a lifetime! Others consist of full sympathy in Mainz characters, think of Marc Chagall and its famous church windows in Sankt Stephan! But the profane is unlike anywhere else in Mainz: The eventful and enjoyable weekly farmers market in the shadow of the giant cathedral is one of the largest and most beautiful of the Republic. In general: The people in Mainz are very open-minded about culinary delights, including delicious wines.

People in Mainz are inventive. Not only that, the “Man of the Millennium“, Johannes Gutenberg his pioneering development of printing with movable type in Mainz finished floor. Mainz has created and preserves important socio-cultural developments in the sense of an expanded concept of culture. From the ”Fassenacht“ (”Carnival“) as an instrument of political and humorous ”opposition“ on the first public German citizens to the gallery after-containing Napoleon cult until after 1860 living in Mainz of desire for freedom, independence and individuality is drawn. The people of Mainz are not egoists despite everything. They are sociable, friendly, helpful and approachable. The city delivers its citizens always enough free space, but you have to know to fill out. This makes Mainz incredibly attractive.

“Art is the perception of reality that applies to question it,” formulated Guido Ludes, of his adopted hometown Mainz devoted two amazing books, with hundreds of drawings and dozens of paintings. He showed us the city of Mainz as an architectural body through the work of people constantly changing and in motion. The scenery observed by this artist does not hide his astonishment. He shared his point of view as an artist unifying the citizens of Mainz with its buildings as a congenial monument.

Publications about Mainz, designed as a survey of urban life beginning of the 21st century, have to be beyond the norm. The ensemble of interviews, statements, short texts, quotations, pictures and a good typography and design are the special feature of this city more than fair. It opens up several perspectives simultaneously: 

  • architectural designs and buildings as metaphors for creation, change and destruction; 
  • people who, today, and tomorrow characterize the city yesterday, to share their ideas and observations. 

The city is recorded in their history to make their modernity and timelessness vividly. Past, present and future as a simultaneous momentum and not dominated by a linear structure build the guideline to experience Mainz. The focus is on people, yesterday, today and tomorrow dominate the cityscape, and feel forever linked to Mainz. Human-to-human. Human-to-city. And city-to-human!

My take:
What makes mega cities areal extent, Mainz has in depth.

 

 

+++++++++++++++++++++++++

 

In 2004 (exactly the year when Mark Zuckerberg founded Facebook), we published an extraordinary book about Gutenberg’s City: “Guido Ludes | Stadtlandschaften Mainz II”.

The Artist Guido Ludes created more than 200 drawings showcasing Mainz via its streets, squares, buildings and the street life. Several dozens statements by people living in Mainz or coming to Mainz as visitors were integrated. My article “Mainz bleibt Mainz” served as the preface for the book. And its still valid and wonderful. It will be also the basis for our new Value Art+Com Project to highlight the culture of communication in Mainz by answering the question: “What is the real value of communication?”. (Initiator and Editor: Şükran Ceren Salalı, Istanbul).

 

DSC03749

DSC03756DSC03751 DSC03754

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from valuetrendradar

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading